10 noodzakelijke onderdelen voor je webshop

Winkelen is iets voor vrouwen, toch? Nou, echt niet. Er zijn online talloze webshops te vinden met een breed scala aan technische gadgets waar elk mannenhart sneller van gaat kloppen. Daarnaast zijn er nog zat webwinkels die zich bijvoorbeeld op kinderen, ouders en tieners richten.

Het doel van een webshop is het aantrekken van online klanten, diens aandacht vast te houden en daadwerkelijke verkopen te realiseren. Je kan tegenwoordig constateren dat online winkelen allang geen nichemarkt meer is, dat zich richt op een kleine selectieve doelgroep.

De voordelen van online winkels zullen we niet bespreken. We bestellen allemaal voldoende online om te weten dat online verkopen werkt. Maar waar moet je aan denken als je je online business echt wilt doen groeien?

Hoe run je een goede webshop

Hoe run je een goede webshop?

Er is uiteraard geen standaard format aan features of ontwerpopties die garanderen dat je webshop een succes wordt, daarentegen zijn er wel een aantal algemene essentiële zaken en wenselijke dingen die je beter niet kunt negeren bij het opzetten van een online webwinkel.

Er moet in de eerste plaats een duidelijk begrip zijn van de belangrijkste doelen van je webshop.

Benadruk de voordelen van je producten

Een overzicht van alle productcategorieën kan een mooi hulpmiddel zijn om de winkelervaring op je webshop te verbeteren. Exclusieve deals, nieuwkomers en uitgelichte producten zijn handig om de dagelijkse bezoekers over te halen om te kopen.

Een groot deel van online bezoekers weten niet precies waar ze naar op zoek zijn. Zij zitten in de oriënterende fase en klikken vooral een beetje door alles heen en lezen her en der wat.

Je doel als online verkoper is om juist die markt aan te boren en hen te laten zien wat ze missen.

Win het vertrouwen van bezoekers

Mensen letten op waar ze hun geld aan uitgeven. Je kan dus verwachten dat ze alles willen weten over het product dat ze gaan kopen. Denk aan het aankoopproces, de betalingsmethoden, de bezorgservice, garanties etc. Transparantie over deze zaken helpt een bezoeker over te gaan op een koop.

Zorg ervoor dat er vanaf de landingspagina naar de juiste pagina’s wordt doorgelinkt. Een vooruitziende blik kan veel tijd besparen op het gebied van support en pre-sale hulp.

Hieronder een aantal features die kunnen helpen het vertrouwen van bezoekers te winnen.

1. Duidelijk logo

Een duidelijk en opvallend logo is een visitekaartje voor zowel startup winkels als merkwinkels. Een herkenbaar logo wekt vertrouwen en geeft een geruststellend beeld over je bedrijf of organisatie.

De meer populaire merken kunnen het zich zelfs veroorloven om een website te laten maken met slechts een toffe landingspagina en minimale features.

Een bekend logo of een mascotte, een mooie afbeelding of video en de “Shop” knop volstaan ​​voor dergelijke ontwerpen.

2. Aanbiedingen, freebies en gratis verzending

Bezoekers beslissen meestal heel snel of ze een website leuk vinden of niet, daarom
is het wenselijk hun interesse zo snel mogelijk te wekken. Denk hierbij aan enkele seconden. Wanneer je dit niet doet, loop je het risico dat ze naar een andere webshop vertrekken met een landingspagina die nog aantrekkelijker is.

Niets werkt beter dan speciale acties en aanbiedingen. Kuddes mensen worden helemaal gek (gemaakt) tijdens uitverkoop en kortingsperiodes en kopen alles wat los en vast zit alleen maar omdat het in de uitverkoop is.

Of het nu gratis verzending is of een speciale discount actie, iedereen is wel gevoelig voor de ene of de andere promotie. Webshop bezoekers zijn meestal actief op zoek naar eventuele kortingen en exclusieve deals. Aantrekkelijke beloftes, unieke buitenkansjes en speciale deals stimuleren bezoekers om te kopen, kopen, kopen.

Het plaatsen van spannende banners met met speciale kortingen boven aan de landingspagina van webshop is buitengewoon handig.

Ook gratis verzending kan goed werken. Wel is het slim jezelf te beschermen tegen buitensporig hoge verzendkosten door in de minimum orderprijs de verzendkosten mee te rekenen.

Doorgaans bestellen klanten bij online retailers en brandstores vaak grotere orders van meerdere producten. Bovendien is het online shoppen, ook zonder speciale deals, vaak zelfs goedkoper dan in de winkel. De minimum orderprijs voor gratis verzending is daarmee geen drempel meer voor online kopers.

3. Laatste nieuws en populaire producten

Als er nieuws is, een actie of aankomende evenementen betreffende een product is de landingspagina de beste plek om potentiële kopers te informeren.

Maak het bezoekers vooral makkelijk om exclusieve deals en actieprijzen te vinden. Wanneer terugkerende klanten op zoek zijn naar inspiratie of iets nieuws, zullen ze eerder de “nieuwe” producten in de uitverkoop bekijken dan uren door de volledige voorraad bladeren.

4. Merkproducten

Het is niet altijd mogelijk om te voorspellen waar bezoekers naar op zoek zijn, maar dat betekent niet dat alle producten rechtstreeks op de landingspagina moeten staan.

Wanneer een breed assortiment aan producten hebt is het raadzaam de meest opvallende, sprankelende en spraakmakende producten direct toegankelijk te maken.

Om de aandacht van vooral nieuwe bezoekers te trekken is het raadzaam om merkartikelen die in de uitverkoop zijn op de landingspagina te laten zien. Nieuwe bezoekers weten vaak nog niet precies waar ze naar op zoek en het vertonen van merkartikelen geeft hen houvast en vertrouwen.

Er zijn zelfs retailers die ervoor kiezen om “op merk winkelen” aan te bieden. Op deze manier kunnen klanten veel gerichter en efficiënter de producten vinden waar ze naar zoeken.

5. Winkelwagen, login en zoeken

Het winkelwagentje, de login knop en het zoekveld staan bij de meeste webshops dicht bij elkaar. Een webwinkel zonder een van deze functionaliteiten is bijna niet voor te stellen. Daarnaast kent iedereen het welbekende winkelwagentje of winkelmandje. Het is dus logisch om niet af te wijken van deze herkenbare structuur en te kiezen voor iets vergelijkbaars.

Webshops bieden hun klanten een eigen account met een eigen profiel, waar o.a. de bestelhistorie en lopende bestellingen bekeken kunnen worden.

Iedere klant kan zich registreren door een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen. Zij krijgen dan toegang tot hun eigen profiel en dashboard met exclusieve kortingen en promoties.

Als je webshop een breed assortiment (SKU’s) aanbiedt, dan is het zoekveld een must-have. Een zoekveld is ook in trek bij klanten die een specifiek product zoeken in je webshop.

6. Iconen voor betalingsmethoden

Iedere klant heeft een voorkeur als het gaat om favoriete betaalmethoden. Daarnaast kunnen sommige betaalmethoden kunnen ook een technische beperking opleveren. Hierom is het raadzaam de betalingsopties van te voren duidelijk weer te geven, zodat de klant niet voor verrassingen komt te staan.

Veelgebruikte betaalopties zijn: credit card, iDeal, PayPal, Apple Pay of Klarna. Daarnaast zijn er nog vele opties die minder vaak voorkomen zoals: vouchers, SEPA, bankoverboeking, giftcards, etc. Al deze betaalopties worden gebruikelijk als icoon getoond in de footer of de rechter bovenhoek van de website.

7. Social media links

Zo’n 20% van alle online aankopen wordt gerealiseerd na een bezoek aan social media sites. Wanneer het om aankopen gaat zijn mensen snel geneigd de publieke opinie te volgen. Social media zoals Facebook, Twitter en Instagram zijn de makkelijkste bron van informatie voor zo’n beetje alles.

Daarnaast bieden social media accounts uitstekende mogelijkheden wanneer het gaat om de promotie van je bedrijf. De meest actieve en invloedrijke klanten zijn makkelijk te identificeren, maar ook nieuwe potentiële klanten zijn eenvoudig te benaderen.

Social media is ook een perfect medium om klanten op de hoogte te houden van het laatste nieuws, of voor het targetten van specifieke Facebook-, Twitter- en Instagram-volgers.

8. Telefoonnummers en online chats

Bij online winkelen bereiken kopers en verkopers elkaar via computernetwerken. Hiermee zijn de onderlinge transacties die uitgevoerd worden niet langer Geografisch gebonden. Echter wanneer er een probleem of een vraag is hebben klanten wel de voorkeur om met een persoon te kunnen overleggen.

Klanten hebben behoefte aan een zogeheten “store support team” met 24/7 ondersteuning en live chat functies.

Hoewel een beperkte ondersteuning (bijvoorbeeld “tijdens kantooruren”) al beter is dan niets is het voor grote retailers vaak wel interessanter om echt 24/7 service te bieden. Aangezien bezoekers ook dag en nacht kunnen kopen, kan een bijbehorende vraag ook elk moment van de dag plaatsvinden.

9. Store locator

Voor webwinkels met meerdere lokale/nationale fysieke winkels is het raadzaam om een “Store locator” feature toe te voegen. Er zijn nog steeds genoeg klanten, die liever online rondkijken om vervolgens de dichtstbijzijnde winkel locatie te zoeken.

De “Store locator” optie vind je vaak in de rechter boven- of benedenhoek van de webshop. Wanneer je in veel fysieke winkels verkoopt is slim om een zoekveld in te richten voor winkel locaties (op land, stad, postcode of adres).

10. Keurmerken

Keurmerken zijn kleine afbeeldingen of logo’s die een veiligheidsgarantie waarborgen. Deze keurmerken worden toegekend door externe partijen en geven aan dat het veilig is om op een webshop te kopen. Een aantal voorbeelden van webwinkel keurmerken zijn: Webwinkelkeur, Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, Qshops Keurmerk, etc.

Wanneer er voor jouw webshop een dergelijk keurmerk is afgegeven, voelen klanten zich veilig en vertrouwen ze erop dat er op veilige wijze wordt omgegaan met hun betaal- en privégegevens. klanten zijn dan eerder geneigd een aankoop te doen.

Belangrijk om te weten is dat bekende merken weinig belang hebben bij een keurmerk om hun betrouwbaarheid te aan te tonen. Zij hebben van nature een goede reputatie.

Naast keurmerken is het belangrijk de betrouwbaarheid van je webshop boosten door een helder design, handige menustructuur, gedetailleerde productbeschrijvingen en gebruikersrecensies te toe te passen. Vertrouwen speelt een cruciale rol om een bezoeker tot een aankoop te verleiden.

Meer blogs