Hoe kom ik op de eerste pagina van Google?

  • Vraag: “Waar moet je iets begraven als je wilt dat niemand het ooit terugvindt?
  • Antwoord: Op de tweede pagina van Google.

Ok, een tikkeltje flauw, maar er zit een kern van waarheid in. 75% van de mensen klikt niet verder dan pagina één van Google.

Dat betekent dat het geen optie is om op de tweede, derde of vierde pagina van Google te komen. Je krijgt gewoon niet voldoende kliks en verkeer, die het geld en de tijd waard zijn om in SEO te investeren. En je hebt dat organische verkeer nodig, want 93% van de online ervaringen begint met een zoekmachine. Bovendien worden er elke maand meer dan 167 miljard zoekopdrachten uitgevoerd!

Een goede aanwezigheid op SEO vlak geeft je de mogelijkheid om inkomend verkeer te genereren dat je bedrijf de komende jaren kan laten groeien. Maar de gemiddelde website-eigenaar heeft niet de middelen om op de eerste pagina van Google te scoren voor de beste zoekwoorden.

Er zijn al talloze grote, bekende websites die de belangrijkste zoekwoorden in de branche weten uit te buiten. En er zijn duizenden andere bloggers die ook proberen te scoren voor dat zoekwoord. Dat betekent dat de kaarten al zijn geschud, en niet in jouw voordeel.

Geef het nog niet op. Er zijn een paar bewezen methoden die je kunt gebruiken om op de eerste pagina van Google te komen. En het beste is dat je niet de domeinautoriteit of backlinks nodig hebt om voor veel van deze zoekwoorden te scoren.

De waarheid over SEO

Eerst zullen we je uitleggen waarom je voorlopig niet al te hoge verwachtingen moet hebben. Daarna kijken we hoe je dit probleem in je voordeel kunt gebruiken om ondanks je tekortkomingen op de eerste pagina van Google te scoren.

In dit artikel komen de volgende onderdelen aan bod:

    1. Begin met scoren op “long tail” keywords (zoekwoorden)
    2. Betaal om de top van het zoeknetwerk van AdWords te bereiken
    3. Schrijf meer blogposts dan de concurrentie
    4. Laat je product of dienst beoordelen (reviewen) op vergelijkingssites

Waarom je waarschijnlijk niet snel op de eerste pagina van Google kunt komen

De kans is klein dat je snel op de eerste pagina van Google zult verschijnen voor populaire zoekwoorden uit de branche. Wanneer je net begint heeft je website nog geen domeinautoriteit (domain authority) en ook nauwelijks backlinks, waardoor je niet hoog zult kunnen scoren.

Als we bijvoorbeeld de resultaten van de eerste pagina van Google voor ‘seo optimalisatie‘ bekijken, zie je wat het grootste probleem is waarmee je te maken krijgt. Zie afbeelding.

Zie je wat het probleem is? De domeinautoriteit van deze websites laten elke nieuwe website ver achter zich. 

  • support.google.com: domeinautoriteit van 99
  • frankwatching.com: domeinautoriteit van 55

Let op! Google past zijn resultaten steeds meer aan op de gebruiker, je hoeft dus niet hetzelfde te vinden als wij. Dit is slechts een voorbeeld.

Hoeveel backlinks heeft die nummer 1 plek? 4.600 om precies te zijn (zie afbeelding). Dat is meer dan de meesten van ons op onze hele site zullen krijgen. Ooit. Bovendien bestaan deze pagina’s al jaren.

Tip: je eigen domain authority checken? Dit kan op de website van Moz.com. Check je eigen domain authority.

Sites die al een lange tijd bestaan, blijven de topposities domineren voor populaire zoekwoorden uit de branche. Deze bedrijven schrijven uitstekende content en krijgen mede daardoor talloze backlinks naar hun content. Als je net begint, zul je verschillende strategieën moeten volgen. Je kunt geen vijf jaar wachten om op de eerste pagina te komen voor ‘SEO optimalisatie’. Zeker gezien de hoeveel tijd, geld en moeite die dit zou kosten.

Maar niet getreurd. Realiseer je gewoon dat je er op dit moment niet organisch voor gaat scoren. Het goede nieuws is dat dat niet hoeft. Er zijn nog steeds volop mogelijkheden. De truc is om je strategie aan te passen en verschillende methoden te gebruiken om alsnog te scoren voor de doel zoekwoorden. Hieronder volgt een stappenplan.

SEO Strategie Stappenplan

1. Begin met scoren op “long tail” keywords (zoekwoorden)

Allereerst twee voorbeelden van short en long tail zoekwoorden:

  • Short tail: SEO optimalisatie
  • Long tail: Hoe moet ik mijn webpagina optimaliseren voor Google?

Zoals je begrijpt zijn er meer long tail zoekwoorden dan short tail zoekwoorden. In onderstaande grafiek zie je aan de linkerkant de short tail zoekwoorden. Deze hebben een hoog zoekvolume, maar ook een hoge concurrentie. Een de rechterkant van de grafiek zie je de long tail zoekwoorden. Het zoekvolume is weliswaar lager, maar de conversie gaat omhoog.

Elk apart long tail zoekwoord levert misschien niet veel verkeer naar je website op, maar wanneer je ze allemaal bij elkaar optelt, tikt dit wel aan. Long tail zoekopdrachten vormen ook het merendeel van de zoekopdrachten op Google. Maar liefst 70% van alle zoekopdrachten bestaat uit long tail zoekwoorden.

Je moet je richten op deze long tail zoekwoorden omdat ze makkelijker hoog scoren in de zoekresultaten. En dat betekent dat het meestal minder tijd en geld kost. Je hoeft het dan dus niet op te nemen tegen de gigantische, toonaangevende bedrijven op deze zoekresultatenpagina (SERP – Search Engine Results Page).

Amazon, een andere online reus, haalt maar liefst 57% van hun omzet uit long tail keywords.

Waarom? Omdat long tail zoekopdrachten naar zeer specifieke informatie zoeken, terwijl short tail zoekwoorden algemener van aard zijn. Als je de zoeker specifieke informatie aanbiedt, zal deze blijven hangen en converteren. Hier een voorbeeld van een SERP van een long tail zoekwoord “welk hosting biedt de meeste MBs” om je een idee te geven van hoe je hierop kunt scoren.

Wat valt op? De SERP staat nu niet vol met branche leiders en top websites. Er is nog steeds concurrentie, maar de topposities zijn sites waarvan je waarschijnlijk nog nooit hebt gehoord. In plaats van het op te nemen tegen een website met een torenhoge domeinautoriteit, zie je hier het voordeel van een long tail zoekwoorden strategie.

Wel is het zo dat dit zoekwoord een lager zoekvolume heeft dan ‘hosting‘. Daar staat echter tegenover dat de conversieratio’s voor long tail zoekwoorden bijna altijd hoger zijn. Aan meer bezoekers heb je weinig als deze bezoekers niet converteren! Wanneer je 50.000 bezoekers per maand krijgt op een populair zoekwoord, maar niemand wordt klant, dan schiet je daar weinig mee op.

In plaats van te wedden op één paard voor het zoekwoord “hosting”, kun je beter meer content schrijven en deze optimaliseren voor long tail zoekwoorden. Er is dan ook een grotere kans gevonden te worden voor meerdere van deze zoekwoorden.

Let op! Google past zijn resultaten steeds meer aan op de gebruiker, je hoeft dus niet hetzelfde te vinden als wij. Dit is slechts een voorbeeld.

Let op! Google past zijn resultaten steeds meer aan op de gebruiker, je hoeft dus niet hetzelfde te vinden als wij. Dit is slechts een voorbeeld.

2. Betaalde Adwords advertenties gebruiken om bovenaan de resultaten te komen

Je denkt nu vast “AdWords? Hoe gaat betalen voor advertenties helpen om mijn organische zoekresultaten te verbeteren?”. Laten we beginnen met een voorbeeld, omdat dit de enige manier is om deze strategie goed uit te leggen. Stel we zoeken naar “beste hosting”. Zie de afbeelding om te zien hoe de resultatenpagina (SERP) er dan uit ziet.

Wat valt op? Er is geen enkel organisch resultaat totdat je voorbij de “fold” scrolt (De fold is het gedeelte van de website dat zichtbaar is zonder te scrollen). Wel zie je meerdere AdWords advertenties.

Het kost de gebruiker meerdere stappen om de organische resultaten te bereiken en te beslissen wat op deze SERP moet worden aangeklikt. Maar iets nog belangrijkers komt hieruit naar voren. De “intent” van het zoekwoord en de resultaten die worden weergegeven, komen niet overeen.

Kijk eens naar de omcirkelde advertenties. Ze hebben het allemaal over hun eigen CRM en zeggen dat ze de beste in de branche zijn. Dat is niet per se verrassend. Iedereen wil dat zijn producten en diensten als de beste worden gezien. Maar voor deze zoekopdracht is dat een probleem. En wat nog belangrijker is, het is een kans voor jou om op dat zoekwoord te scoren. Hieronder leggen we uit waarom.

Waar zoeken mensen naar als ze ‘beste hosting‘ typen? Zijn ze dan op zoek naar Hostnet of Strato of Versio? Nee. Ze zijn op zoek naar een hostingvergelijking om te zien welke de beste is. Ze willen hun alternatieven en opties afwegen voordat ze beslissen. Je kunt dit zien door naar de organische resultaten te kijken, die allemaal vergelijkingsartikelen en recensies bevatten.

Betaalde resultaten voor zoekopdracht “beste hosting”

Organische resultaten voor zoekopdracht “beste hosting”

Google wil de gebruiker helpen zo snel mogelijk te vinden wat hij zoekt. Dat betekent dat de bovenste organische resultaten meestal de intent van de gebruiker weerspiegelen. De gebruiker is dus niet op zoek naar een PPC (Pay per Click) advertentie waarin één product naar voren komt, maar naar een vergelijkingssite.

De omcirkelde advertenties in eerder genoemd voorbeeld ontvangen dus waarschijnlijk weinig kliks omdat ze de vraag van de gebruiker niet beantwoorden. De inhoud komt niet overeen met de intent van de zoekopdracht. Het resultaat op de eerste positie van de organische resultaten van “hostingvergelijker.nl” scoort waarschijnlijk een stuk beter dan betaalde advertenties erboven. In plaats van op te scheppen over hun product, zouden de adverteerders er goed aan doen om de inhoud van hun advertentie af te stemmen op de intent van de gebruiker. 

Je hoeft voor een zoekwoord dus niet goed te scoren in de organische resultaten om verkeer voor dat zoekwoord te krijgen. Vergeet daarbij echter niet om de intent van de gebruiker te vergelijken met de organische resultaten om meer bezoekers te trekken.

3. Schrijf meer blogposts dan de concurrentie

Wat is het nadeel van een long-tail zoekwoordstrategie? Je kunt niet een heleboel willekeurige zoekwoorden op dezelfde pagina plaatsen. Je moet je nog steeds focussen op maximaal één of twee zoekwoorden per bericht. Dat betekent dus dat je veel meer content moet schrijven. Dit is geen grote verrassing. Hoe meer content je schrijft, hoe groter de kans is dat je op de eerste pagina van Google terecht komt.

Hoe meer je schrijft, hoe meer pagina’s worden geïndexeerd en hoe meer verkeer je genereert naar je website. Wanneer je 5-10 berichten per maand schrijft, is dat nog steeds niet genoeg. De concurrentie en brancheleiders schrijven elke maand meer dan 16 blogposts.

Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat je een concurrent overtreft of een marktleider inhaalt door minder te schrijven. Je moet dus schrijven alsof je bedrijf er van afhangt. Als je kijkt naar bovenstaande informatie, dan is dat ook zo. En het kan geen oude blogpost van 500 woorden zijn die je in een uur in elkaar knutselt. 

Alle resultaten op de eerste pagina van Google bestaan uit meer dan 2.000 woorden. Dat betekent dat je meer diepgaande content moet schrijven. Content die de gebruikers ondersteunt in het oplossen van hun problemen. Deze content moet bruikbaar zijn en vol zitten met afbeeldingen, voorbeelden en stap-voor-stap instructies.

Nu zul je waarschijnlijk denken: “Waar ga ik in hemelsnaam de tijd vandaan halen om meer te schrijven? Als dat het geval is, moet je overwegen om iemand in te huren. Het goede nieuws is dat content marketing 62% minder kost dan andere marketingmedia. En dat terwijl het 3x zoveel leads genereert.

Als je goed wilt scoren op de top zoekwoorden, moet je waardevolle en unieke content schrijven. En het liefst zoveel mogelijk. Bovendien moet je ook de content optimaliseren om de hoogst mogelijke CTR (Click True Rate) te genereren. Waarom? Omdat het optimaliseren van koppen en metabeschrijvingen kan resulteren in een 10% hogere CTR. En een hogere CTR leidt op den duur tot een hogere ranking.

Bekijk het omcirkelde kop op de volgende afbeelding: “Zoekwoorden onderzoek uitvoeren voor SEO? Wat een onzin“. Wat valt er op? In plaats van een “gewone” kop te gebruiken, zet Frankwatching je aan het denken over wat je net hebt gezocht. Door te eindigen met “wat een onzin” trekken ze je aandacht. Het gaat in tegen wat je verwacht te vinden wanneer je op “zoekwoorden onderzoek” zoekt. En dáár gaat het om, je moet opvallen ten opzichte van de concurrentie.

Hier een paar voorbeelden van koppen waarmee je de aandacht van je lezers kunt trekken om je organische CTR te verbeteren:

  • [vul aan] met behulp van deze 5 stappen.
  • 10 snelle tips naar [vul aan] en verhoging van je inkomsten.
  • Hoe ik deze 5 stappen om [vul aan] heb gebruikt.

Het idee is wel duidelijk denk ik. Lees hier meer tips voor het schrijven van goede koppen voor je blog posts. 

Let op! Google past zijn resultaten steeds meer aan op de gebruiker, je hoeft dus niet hetzelfde te vinden als wij. Dit is slechts een voorbeeld.

4. Laat je product of dienst beoordelen (reviewen) op vergelijkingssites

Soms is het geen optie om (meer) geld uit te geven aan PPC-advertenties (Pay Per Click) om hoger te rangschikken op zoekwoorden. Ook veel tijd besteden aan het maken van lange gebruikershandleidingen om hoger te scoren voor de gewenste zoekwoorden is soms niet haalbaar. Gelukkig is er nog een mogelijkheid om hoog te scoren in Google. En dit terwijl het maar een fractie van de tijd en geld kost.

In plaats van te proberen om je eigen content hoog te laten ranken op Google door middel van SEO of SEA, kun je met minimale tijd en geld hetzelfde bereiken door je dienst of product te laten beoordelen op vergelijkingssites.

Een voorbeeld. Zoek in Google op: “beste SEO tools 2020“. Wat valt er op? Alle resultaten zijn vergelijkingssites waarin de beste tools vergeleken en beoordeeld worden. Dit is in principe gratis reclame. Je kunt je merk laten zien aan duizenden consumenten per maand die deze vergelijkingssites bekijken.

Laten we bij wijze van voorbeeld op het eerste resultaat van PC Magazine klikken. Je vindt een uitgebreide lijst met SEO tools, waarvan alle functionaliteiten worden beoordeeld en op basis van prioriteit worden ingedeeld. Zorg dat jouw product wordt opgenomen in een dergelijke vergelijking en je krijgt er enorm veel verkeer voor terug.

Als je ervoor zorgt dat jouw naam op alle vergelijkingssites terecht komt die op de eerste pagina van Google staan, krijg je verkeer van elk van deze websites. Een bijkomend voordeel is dat deze bezoekers vaak al bereid zijn om over te gaan tot aanschaf. 

Uiteraard komt niet iedereen in aanmerking om opgenomen te worden op een vergelijkingssite, maar het kan zeer de moeite waard zijn. Je kunt jezelf in ieder geval jaren werken aan SEO en SEA besparen door je merk te laten reviewen op een vergelijkingssite.

Betaalde resultaten voor zoekopdracht “beste hosting”

Conclusie

Op de eerste pagina van Google komen is vrijwel onmogelijk als je net begint. Het is hard, maar waar. Marktleiders die al jaren content produceren domineren alle beste zoekwoorden en SERPs. Vaak hebben deze partijen ook miljoenen uitgegeven aan dure reclamecampagnes. Het is dus een illusie om te verwachten dat je op de eerste pagina van Google terecht komt als je net komt kijken. De concurrentie ligt mijlenver voor. Ze hebben inmiddels duizenden links verzameld terwijl jouw bedrijf nog niet eens bestond. Je hebt desondanks nog steeds organisch verkeer nodig om je bedrijf te laten groeien.

Gelukkig zijn er toch mogelijkheden om hoog te scoren op Google:

  1. Probeer onderzoek te doen naar en content te schrijven voor long-tail keywords. Het zoekvolume is dan wel lager, maar de hoeveelheid concurrentie is dat ook.
  2. Gebruik PPC-advertenties (Pay Per Click) via Google Adwords om boven de organische resultaten te verschijnen, voor populaire keywords waarvan je weet dat je nooit organisch bovenaan de resultaten zult scoren.
  3. Probeer je product of dienst te laten reviewen op belangrijke vergelijkingssites.

Zoals je ziet zijn er genoeg mogelijkheden om verkeer naar je website te trekken. Je moet gewoon een beetje creatief zijn en accepteren dat je misschien niet altijd zult scoren op de top keywords.

Welke strategieën gebruik je zelf om op de eerste pagina van Google te komen? Laat het ons weten en reageer onder dit artikel!

Hulp nodig?

Kom je er met bovenstaande handleiding niet uit?

Geen nood! Wij staan je graag bij met raad en daad. 

Meer blogs

×

Welkom in de Blauwwwdruk chat!

Klik op een van onderstaande namen om een WhatsApp bericht te sturen, of stuur een email naar info@www.blauwwwdruk.nl

× Kan ik je helpen?